Bruviks Bloggerier

– hvorfor brokke, når man kan blogge

Jeg køber rabatten

| 0 comments

Med en dåbsattest, der nærmer sig et halvt århundrede, er jeg vokset op i en tid, hvor detailhandlen adskilte sig væsentlig fra dagens. Eksempelvis var det årlige januarudsalg en fastømret del af bevidstheden. Det var her, jeg kunne ligge i kø ved nattetide for at få fingre i den Sony Walkman, jeg var forelsket i. Det var her, jeg kunne se frem til at købe de produkter, der til dagligt lå i overkanten af mit sparsomme budget, men som butikkerne i begyndelsen af det nye år solgte til nedsat pris for at få plads til nye varer.

Senere, som familiefar, var det januarudsalget, der var reference, når ungerne skulle udstyres med nye sko. Andre end mine børn har gennem årene – med henvisning til januarudsalget – formentligt fået klemt tæerne ved at gå i for små sko. Januarudsalget var butikkernes mulighed for at sælge ud af »gamle« varer og forbrugernes mulighed for at gøre en god handel.

I dag er det anderledes. Forretningsdrivende holder udsalg året rundt. Det er ikke længere et spørgsmål om at få plads til nye varer, men et middel til omsætning. Strategien er helt i orden, og mange går bort fra udsalgstermen og vælger i stedet ord som »fødselsdagssalg«, »oprørssalg« og »supersalg« når de markerer deres tilbud. Og det er fint med mig, for Verden er ikke statisk. Heller ikke detailhandel og forbrugsmønstre. Og udvikling må alt andet lige være at foretrække fremfor for afvikling.

Men muligheden for at kunne købe varer til nedsat pris året rundt fjerner mio fokus fra produktet. Som forbruger går jeg ikke længere efter de produkter, jeg har størst behov for, men derimod efter de produkter, jeg kan få med størst rabat. Jeg køber ikke længere varen men rabatten.

Jeg er næsten holdt op med at købe »nødvendige« ting med rabatter. Til gengæld køber jeg gerne »unødvendige« ting, hvis bare rabatten ligger over 60 procent. Og så er det egentlig underordnet, at jeg ikke har plads til mere julepynt, håndklæder, lysestager, potteplanter, sengesæt, kjoler og højhælede. De to sidstnævnte er indtil videre tænkte eksempler, men hvis rabatten er stor nok, ikke helt utænkeligt. For jeg køber ikke længere varen men rabatten.

På den anden side, bragt i Midtjyllands Avis 20. januar 2015

Skriv et svar

Required fields are marked *.